Audi A3 wint Remarketing Award 2014

Een vakjury onder leiding van voorzitter Jelle Heidstra, uitgever van het vakblad Automotive, maakte een keuze. Op basis van onder meer de gemiddelde omloopsnelheid, de winstpotentie, de stadagen en natuurlijk de populariteit onder consumenten is een shortlist opgesteld. Uiteindelijk gaven de verkoopcijfers over 2013 de doorslag en kwam de Audi A3 als beste uit de bus. Heidstra overhandigde de Remarketing Award aan Remco van Laar, Consultant Used Cars bij Pon Automotive B.V. Het juryrapport roemt de Audi A3 om zijn combinatie van kleine buitenmaten, breed motorenprogramma en premium uitstraling. “De combinatie van een tijdloos uiterlijk en een goede reputatie op gebied van kwaliteit en betrouwbaarheid geeft de auto aantrekkingskracht op verschillende groepen autokopers”, aldus de juryvoorzitter. “De statijd is relatief kort én de auto kent in de regel een uitstekende transactiemarge.”

Koopgedrag voorspellen


Het Remarketing Event werd dit jaar voor de vierde keer gehouden. Zo’n 300 professionals uit de remarketingsector werden onthaald op een aantal boeiende sprekers. Keynote spreker Brian Pasch, CEO van het Amerikaanse PCG Digital Marketing, onthulde een aantal nieuwe Key Performance Indicators (KPI’s) waarmee autobedrijven de marketing van hun gebruikte auto’s via internet kunnen optimaliseren. Autobedrijven leren zo om de enorme hoeveelheden data die het internet produceert, te beheersten en te analyseren met online tools als ROI-BOT. “Dealers kunnen nu op basis van het shopgedrag van consumenten hun aankoopgedrag voorspellen”, zegt Brian Pasch. “Dit betekent een revolutie in marketing- en salesstrategie in Nederland.”

De klant van de klant


Audi A3 2014

Het programma, onder leiding van dagvoorzitter Meindert Schut, kende een mix van marktinformatie en praktische tips. Hoe ziet de Nederlandse remarketingsector er over drie jaar uit? Jeroen van den Broek, commercieel directeur van CRM Used Car Management, gaf een overzicht van trends en ontwikkelingen. “Vraag jezelf af wie de klant is van je klant”, hield hij de zaal voor. “Wie is de eindgebruiker van de gebruikte auto’s die jij wilt verkopen? Het is belangrijk om dat te weten.” Volgens Van den Broek zijn er drie trends die de markt voor de komende jaren bepalen. “De invloed van de overheid, de technische ontwikkeling van de auto en de trend dat consumenten meer geïnteresseerd zijn in gebruik van de auto dan bezit.”

Toch zette dagvoorzitter Meindert Schut, adjunct hoofdredacteur van BNR Nieuwsradio en presentator van de BNR Nationale Autoshow, vraagtekens bij die laatste stelling. Hij haalde een Amerikaans onderzoek aan waaruit zou blijken dat de trend dat jongeren geen auto meer willen bezitten, een mythe is.

Vragen en controlevragen


Frank de Beun van marketingbureau EDM ging in zijn presentatie in op de toepassing van big data bij het opbouwen van een dialoog met de klant. En als die dialoog met de klant eenmaal werkelijk plaatsvindt, is het zaak om goed door te vragen en vooral ook controlevragen te stellen. Dat hielden Dennis Hurenkamp en Karin Brueker van Centraal Beheer Achmea de zaal voor. Want alleen door goed te vragen ontdek je de ware klant. In het workshop programma gingen Ruud Prins en Klaas-Jan Timmerman in op het belang van respectievelijk video en fotografie voor het autobedrijf.
Het programma werd afgesloten met een speciale gast uit Duitsland, Dr. Ir. Jens Mueller, die op geheel eigen wijze de gebeurtenissen van de dag samenvatte.

Het Remarketing Event is een jaarlijks congres voor de remarketingsector en is onderdeel van het Remarketing Platform. Het volgende Remarketing Event staat gepland voor maart 2015. Dit jaar worden nog twee Remarketing Lounges gehouden, op dinsdag 27 mei en donderdag 25 september 2014, beide keren in Hotel Van der Valk in Almere.

Een reactie posten

Nieuwer Ouder